Gå til hovedinnhold

open dråpe brudebukett

Denne uken har vi jobbet med en tredje brudebukett med heng.
Forskjellen på denne buketten fra de andre to jeg lagde var at nå skulle vi få vurdering.

Brudebinderi

Brudebinderi trenger ikke bare og være buketten som bruden bærer.
Det kan også være blomstersmykke, hår pynt, brudepike bukett og brudesvenstav.
Det og ha en brudebukett har lenge vært en tradisjon.
I følge arkeologiske funn har det blitt brukt i tusenvis av år.

                                    Kilde: blomster-dekorering og formgiving (lærebok)


Idéutvikling

Vi fikk ett utvalg av varer, der vi kunne planlegge et arbeid ut fra disse varene.



De fargene jeg så for meg var lilla og hvit. 
Fordi vi hadde fått inn noen lilla Alstromeria, og jeg syntes di blomstene var veldig flotte.


Planlegging


Skissene mine:

Produksjon

Stifte teknikk
Bilder for hvordan jeg stifter blomster. (fra en annen bukett men det er blitt gjort på samme måte her også)
  1. Først kapper jeg alle blomstene til den lengden jeg vil ha de. Jeg kapper i ulike lengder siden buketten skal ha en dybde, den dybden skaper vi ved å sette blomstene i ulik høyder. 
  2. Så snurrer jeg en stål tråd rundt stilkene, så langt nede på stilken så mulig.
  3. Der etter snurrer jeg flora tape rundt, floratapen er en tape som er klissete på begge sider. Så når en begynner og legge stilkene sammen vil de sitte inn til hverandre, og det blir lettere og jobbe med arbeidet.
  4. Mens vi holder på og stifte en og en blomst er det viktig at di blomstene en ikke holder på med får vann, men siden vi har tapet over stilken kan vi ikke sette den i en vase så den trekker opp vann. Men vi legger dem inni celofan og spraier dem med vann, då trekker di vann opp via bledene.




Jeg startet med og lage henget på buketten, for det fant jeg ut at jeg likte best når vi øvde oss tidligere.
Da fikk jeg til "krisepungtet" bedre syns jeg.

Resultat


Buketten ble ikke helt slik jeg forestilte meg.
Etter hvert som jeg arbeidet med den motte jeg pytte på flere andre typer blomster.
Men da fikk jeg bare en bedre overgang fra det lilla til det hvite som jeg hadde planlagt fra starten av.
Det jeg pyttet på ekstra va rosene, då fikk jeg stor liten kontrast mellom rosene og grein rosene. og en bedre overgang fra farge til farge.

Vurdering og læring

Jeg ble fornøyd med resultatet, men jeg kunne nokk ha jobbet litt bedre med avslutningen.
Jeg fant ut at det gikk en del mere blomster til en bukett en hva jeg hadde planlagt. Så jeg motte stifte mer etter hvert.

F-L-O-F

Form: Runde former mot avlange former
Linjer: Di organiske linjene på rosene mot di rette linjene på bladene Italian Ruskus.
Overflate: Rosenes silke lignende overflate mot bladenes glatte overflate.
Farge: Hvit mot Mørk lilla, en lys mørk kontrast.


Kommentarer

Susanne sa…
Godt jobba og godt gjennom arbeidet iversiktelig innlegg. Fin bukett!
Kjempegodt innlegg, Elisabeth!!

Populære innlegg fra denne bloggen

Båredekorasjon

På fredag lagde vi båre dekorasjoner. Og igjen måtte jeg ofre bårebuketten, de materialene brukte jeg i dekorasjonen. Materialene Materialene jeg hadde i båredekoarsjonen Fremgangsmåte Slik gikk jeg frem for å lage denne båredekorasjonen: Jeg satte i en gren på hver side for å få lengden jeg skulle ha på dekorasjonen, eller for å lage rett lengde så jeg fikk riktige proporsjoner. så fylte jeg masss grønt i rundt over hele så hele dekorasjonen var i rette proporsjoner med bare grøntmateriale. Så begynte jeg å sette i blomstene, da satte jeg dem også først en på hver side, og en på toppen, så jeg viste hvr høy dekorasjonen skulle være. Så var det resten av blomstene i. Resultat F-L-O-F Form: Runde roser, kjegleformede veronica, klumpete voks blomst, flate runde eukaluptus, klumpete cypressus. Så er selve dekorasjonen, den er en korsform. Linjer: Di fleste linjene er organiske lekne linjer, men noen stilkene er geometriske, eller i halv bue.

Transparent stil

Transparent betyr "gjennomskinnelig" at en kan se gjennom det. Et transparent blomster arbeid har et luftig og et lekent uttrykk. Særtrkk tegn for transparente blomster arbeider er: En postmoderne utrykksform med stor gjennomskinnelighet. Domminans av linjer og urolige materialer. en forsiktig avgrenset, gjerne organisk form. Bruk av optiske virkemidler for og skape volum. lekent, uroligt og flytende.