Gå til hovedinnhold

Bryllup

Onsdag og Torsdag nå (29-30.05) har vi en sluttvurdering oppgave i produksjon og produktutvikling.
Da skal vi utføre tre forskjellige arbeider, oppgave 1 er Brudebukett/ brudens hovedsmykke, oppgave 2 er Corsage/ jakkesmykke til brudgom, og oppgave 3 var Gavebukett til brudeparet.

Kompetanse målene jeg har valgt og bruke i forbindelse med denne oppgaven er:
Produksjon
  • Planlegge eget arbeid med blomsterfaglige materialer basert på kunnskap om ulike kulturer, stilhistorier og håndverks tradisjoner og historie.
  • Eksperimentere med og velge materialer og teknikker til ønsket produkt og uttrykk i blomsterdekoratør faget.
  • Dokumentere og vurdere eget produkt.
produktutvikling
  • Lage og bruke arbeidsteknikker, skisser og annen visuell informasjon.
  • Gjøre greie for lokale og vitenskaplige navn på botaniske materiale.

Avgrensing av mål 

  • Planlegge eget arbeid med blomsterfaglige materialer.
  • Eksperimentere med og velge materialer og teknikker til ønsket produkt og uttrykk i blomsterdekoratør faget.
  • Dokumentere og vurdere eget produkt.
  • Lage og bruke arbeids teknikker, skisser, og annen visuell informasjon.
  • Gjøre greie for lokale og vitenskaplige navn på botaniske materialer.

Individuelt mål

  • Jeg vil at det skal bli sett på form og proporsjoner på brudebuketten.
  • oppsetter av dokumentasjonen.
  • hvordan varene er satt sammen om de passer i farge.

Brudebukett/ brudens hovedsmykke

litt inspirasjon

planleging og skisser

En veske i ståltråd med vanda og linolium limt på.
Det er planen at det skal være et transparent arbeid.

Nok en veske men denne er laget av en papp plate.
på pappplaten er det limt roseblader på.

En oasis kule med ett hakk i fylt med blomster.
mens resten av kulen er dekket med blader
En vanli rund klassisk brudebukett.
med rosa roser og en peon.
dette var også ideen jeg endte opp med.

Aller først tenkte jeg og gå for skisse nummer to, den med rosebladene på en papp plate.
Men jeg var veldig usikker på om bladene ville ha holdt en hel dag.
Så jeg laget en prøve som jeg sprayet og la på kjølen.
Men det jeg burde ha gjort var og sprayet det og latt litt ligge ute for og se om det klarte seg uten og få brune flekker på rosebladene.
Så jeg ville ikke ta noen sjanse på om det ville klare seg.
Så som sagt gikk jeg for skisse nummer fire, en klassisk brudebukett.


Det jeg startet med aller først var og lage masse mellom stikk til og ha mellom rosene.
Da samlet jeg masse roseblader og stiftet dem.
Så gjorde jeg rosene klare, og begynte og sette sammen.
Helt i starten følte jeg ikke det gikk så bra, for mellom stikkene jorde så det ble så svært mellomrom mellom rosene.
Men etter hvert så jeg satte i flare blomster så ble det bedre.

Resultatet av brudebuketten min ble en svært store bukett.

Det som dominerer i buketten er de rosa rosene.
Den største kontrasten er i fargene fra de sterke rosa rosene, til den dusen svake rosa peonen.
De to materialene mot hverandre har to kontraster farge og størrelse, peonen er stor iforhold til rosene.
Jeg syntes dette er en god harmonisk helhet fordi fargen på peonen går igjen i midten på rosene.
Buketten er i klassisk stil form.
Buketten ble mye større en jeg hadde tenkt til, og jeg fikk den ikke til og bli faste.
Jeg har brukt oppmot 50 roser og det jeg lade klart i starten var 25 roser. så den størrelsen jeg tenkte meg doblet seg.
Jeg brukte alt for tynne tråd, og fikk ikke til og avslutte skaftet.
 Buketten min ble ikke noe god teknisk fordi jeg flyttet bindepungtet nedover mens jeg jobbet.
Grunnen til at jeg valgte de materialene jeg jorde var forde de passet sammen, og det var mest rosa roser.

Corsage/ jakkesmykke til brudgom

litt inspirasjon

Planlegging og skisser


Her er en rose med bjørngress snurret rundt.
Bjørnegresset ligger også bak rosenog oppover.

Her er en krans av linolium med en rose i midten.
her gikk jeg for skisse to

Jeg startet med og lage tre ranker med linoleum og flettet dem sammen.
Men det ble et rotete resultat.
så jeg begunte på nytt med en ennen teknikk, da lagde jeg heller en krans.

Den nederste var forsøk nr1 og den øverste var den som ble brukt.


Det som dominerer i dette produktet er den lilla limoliumen.
det er to kontraster i dette arbeidet og det er lys mørk kontrast, rosen er lys lilla i forhold til limoliumen.
Den andre kontrasten er i størrelse, rosen er endel ganger større en limoliumen.
Det er ikke så bra harmonisk hel het for kontrasten i farge er ganske sterk.
Og det ser ikke ut som det henger sammen, som om det er to forskjellige ideer.
i dette arbeidet har jeg brukt en dekorativ stil.


Gavebukett til brudeparet


Denne buketten har en harmonisk helhet fordi jeg har klare kontraster, og det er rolige farger og se på.
de kontrastene jeg har i denne buketten er i farge og størelse.
Rosene er lys lilla og nellikene er mørke, så det er en lys mørk kontrast.
det er også stor liten kontrast med nellikene og limoniumen, hvor limoniumen er minst.
Jeg ble ikke så fornøyd meg formen på dette arbeidet, så jeg burde ha jobbet ekstra med den.
grunnen til at jeg valgte lilla varer var fordi det var en del av dem og det var lett og finne noe som kunne passe sammen, så det gikk an og få harmoni.


Jeg synts det var en lett oppgave på en måte.
Men alikevel var det en vanskelig oppgave, forde jeg vet jeg kan lage brude bukett, men jeg fikk det ikke til alikevel.
og det ble en nok så stressende avslutning som har jort at jeg gruer meg litt til eksamen nå.
men alikevel så har jeg feilet på en måte jeg komer til og huske til neste gang at jeg skal passe på bindepungtet og ha tykkere ståltråd.

Kommentarer

Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
God og fyldig dokumentasjon. Mange gode bilder som viser din arbeidsprosess, bra! Spennende med krans på corsagen.

Gøril

Populære innlegg fra denne bloggen

Båredekorasjon

På fredag lagde vi båre dekorasjoner. Og igjen måtte jeg ofre bårebuketten, de materialene brukte jeg i dekorasjonen. Materialene Materialene jeg hadde i båredekoarsjonen Fremgangsmåte Slik gikk jeg frem for å lage denne båredekorasjonen: Jeg satte i en gren på hver side for å få lengden jeg skulle ha på dekorasjonen, eller for å lage rett lengde så jeg fikk riktige proporsjoner. så fylte jeg masss grønt i rundt over hele så hele dekorasjonen var i rette proporsjoner med bare grøntmateriale. Så begynte jeg å sette i blomstene, da satte jeg dem også først en på hver side, og en på toppen, så jeg viste hvr høy dekorasjonen skulle være. Så var det resten av blomstene i. Resultat F-L-O-F Form: Runde roser, kjegleformede veronica, klumpete voks blomst, flate runde eukaluptus, klumpete cypressus. Så er selve dekorasjonen, den er en korsform. Linjer: Di fleste linjene er organiske lekne linjer, men noen stilkene er geometriske, eller i halv bue.

open dråpe brudebukett

Denne uken har vi jobbet med en tredje brudebukett med heng. Forskjellen på denne buketten fra de andre to jeg lagde var at nå skulle vi få vurdering. Brudebinderi Brudebinderi trenger ikke bare og være buketten som bruden bærer. Det kan også være blomstersmykke, hår pynt, brudepike bukett og brudesvenstav. Det og ha en brudebukett har lenge vært en tradisjon. I følge arkeologiske funn har det blitt brukt i tusenvis av år.                                     Kilde: blomster-dekorering og formgiving (lærebok) Idéutvikli ng Vi fikk ett utvalg av varer, der vi kunne planlegge et arbeid ut fra disse varene. De fargene jeg så for meg var lilla og hvit.  Fordi vi hadde fått inn noen lilla Alstromeria, og jeg syntes di blomstene var veldig flotte. Planlegging Skissene mine: Produksjon Stifte teknikk Bilder for hvordan jeg stifter blomster. (fra en annen bukett men det er blitt gjort på samme måte her også) Først kapper jeg alle bloms

Transparent stil

Transparent betyr "gjennomskinnelig" at en kan se gjennom det. Et transparent blomster arbeid har et luftig og et lekent uttrykk. Særtrkk tegn for transparente blomster arbeider er: En postmoderne utrykksform med stor gjennomskinnelighet. Domminans av linjer og urolige materialer. en forsiktig avgrenset, gjerne organisk form. Bruk av optiske virkemidler for og skape volum. lekent, uroligt og flytende.